Qierto

Värikäs asu, parempi mieli?

Kesä on aikaa, jolloin omassa vaatekaapissa kirkkaat värit saavat enemmän huomiota ja pukeutuminen kääntyy mustasta kohti väripaletin eri sävyjä. Auringonvalon lisääntyminen kesällä virkistää kummasti mieltä, mutta voiko myös pukeutumisella vaikuttaa mielialaan?

Väreillä pyritään vaikuttamaan mielialoihin ja käyttäytymiseen muun muassa sisustuksessa ja mainonnassa, sillä väreillä on tutkitusti erilaisia vaikutuksia ihmismieleen. Värien vaikutus on tiedostettu myös pukeutumisessa. Värikkäiden vaatteiden käyttämisen sanotaan tekevän meistä iloisempia. Tälle ilmiölle on keksitty oma käsitteensäkin liittämällä pukeutuminen onnellisuushormooni dopamiiniin. Dopamiinipukeutumisella (dopamine dressing) viitataan kirkkaiden värien vaikuttavuuteen pukeutujansa mielialaan. 

Mitä kirkkaampi ja vaaleampi väri, sitä iloisemmiksi ja optimistisemmiksi meidän pitäisi tuntea itsemme. Iloisiksi väreiksi tunnistetaan kirkkaat ja lämpimät värit kuten keltainen, oranssi, pinkki ja punainen. Pastelliväreillä, kuten persikansävyllä, vaaleanpunaisella ja vaaleanvioletilla sanotaan myös olevan mieltä kohottavia vaikutuksia. Surullisia värejä taas ovat tummat sävyt. 

Näetkö punaista?

Ihmiset liittävät erilaiset värit erilaisiin tunteisiin, ja meillä on monenlaisia mielikuvia ja ajatuksia väreistä. Jo kielikuvat “nähdä punaista” tai “vihreänä kateudesta” kuvastavat ajatuksiamme väreistä. On myös tutkittu, että väreillä on erilaisia vaikutuksia ihmismieleen. Kirkkaanpunaista, kirkkaankeltaista ja neonvihreää pidetään energisoivina väreinä. Ne kiinnittävät huomion ja erottuvat ympäristöstään. Vaaleanpunaisen sanotaan symboloivan makeaa, lapsenomaisuutta, pienuutta, viehätystä ja kohteliaisuutta. Violetti puolestaan on rauhoittava väri ja sitä käytetään edustamaan muun muassa luovuutta, mielikuvitusta, viisautta, voimaa ja epäselvyyttä. Vihreän sanotaan auttavan ongelmien ratkaisemisessa ja rohkaisevan vapauteen, parannukseen ja rauhallisuuteen. Sillä sanotaan myös olevan mielialaa kohottavia vaikutuksia. Punainen puolestaan on sekä ilon että vaaran väri. Punainen nostattaa ihmisten sykettä ja saa aikaan kiireellisyyden, vaaran tai välittömyyden tunteen. Kulttuurivaikutukset voivat kuitenkin muuttaa värien symbolisia merkityksiä, sillä länsimaisessa kulttuurissa mustaa pidetään suruvärinä, kun taas Itä-Aasiassa suruväri on valkoinen.

Kaikkea pitää kokeilla ainakin kerran!

Kokeilin yhden päivän ajan tietoisesti pukeutua erityisen värikkäästi. Pukeudun muutenkin kesällä värikkäämmin, sillä lämpö ja aurinko saavat sisäisen värikkään eteläeurooppalaisen hereille. Päätin testata dopamiinipukeutumista tietoisesti maanantaina uuden viikon alkaessa, jolloin olo usein on nuutunut ja hieman alakuloinen. Suomen kesäsään huomioon ottaen yhdistin vaatekaapista värikkäimmät vaatteet: punaisen kukkakuvioisen haalarin ja oranssin neuleen.

Päivän ohjelmassa oli kaupungilla asioiden hoitamista, joten pääsin myös samalla kiinnittämään huomiota siihen, miten muut ihmiset suhtautuvat värikkääseen asuuni. Johtuneeko siitä, että pukeudun muutenkin joskus huomiota herättävästi, mutta en huomannut saavani erityisesti enemmän katseita mitä tavallisesti. 

Kuinkas sitten kävikään?

Päivä muodostui lopulta ihan kelpo päiväksi – liekö sen syynä tehokas ja monipuolinen päivä vai värikäs pukeutumiseni. Vaikka päivä oli onnistunut, en koe, että päivä olisi ollut erityisen iloinen tai hauska. Ehkä se, että jollain toisella olisi päällä värikäs asu, jota itse voisin ihailla, vaikuttaisi mielentilaani enemmän kuin oma asuni, jota hyvin harvoin pääsen ihailemaan kokonaisuudessaan. Vaikka vaatteet olivat päälläni koko päivän, katseeni kuitenkin oli pääsääntöisesti muualla kuin vaatteideni kirkkaissa väreissä. Asu värikkyydessään oli hauska ja aion pukeutua jatkossakin väreihin, vaikka suoraa vaikutusta mielentilaan en varsinaisesti huomannutkaan.

//Riikka

Näin varmistat vaatteen sopivuuden sinulle

Tuotteen kuvauksessa ilmoitamme vaatteen kokolapussa olevan kokomerkinnän. Joskus vaatteesta kuitenkin puuttuu kokolappu. Vintage ja second hand vaatteiden koot myös vaihtelevat kokomerkinnästä riippumatta. Tämän vuoksi olemme mitanneet jokaisen vaatteen. Suosittelemme, että ennen tuotteen tilausta mittaat jostain jo omistamastasi istuvasta vaatekappaleesta samat mitat ja vertaat niitä tilattavan vintage ja second hand tuotteen mittoihin. Näin saat paremman kuvan siitä, kuinka vaate sopisi sinulle.

Olkapää-helma: Mitta kertoo yläosan tai mekon pituuden hartiasta helmaan.
Hartia-hartia: Mitta kertoo hartioiden leveyden, eli mitan toisesta hartiasta toiseen hartiaan.
Hiha: Mitta kertoo yläosissa hihan pituuden hartiasta hihansuuhun.
Vyötärön korkeus: Tämä mitta kertoo alaosien vyötärön korkeuden eli kuinka korkealle vyötäröä vaate ylettyy.
Pituus: Mitta kertoo alaosissa pituuden, eli mitan vyötäröltä lahkeensuuhun tai hameen helmaan.
Leveys: Mitta on pyritty ottamaan vaatteesta lantion kohtaa eli yleensä vaatteen leveimmästä kohtaa. Mitta auttaa sinua hahmottamaan sopivatko esimerkiksi housut sinulle lantion kohdasta.
Vyötärön halkaisija: Mitta kertoo vaatteen leveyden vyötärön kohdalta eli aivan housujen ja hameiden yläosasta. Vyötärön halkaisija on voitu ilmoittaa myös mekoissa, jolloin se on mitattu vaatteen vyötärön kapeimmasta kohtaa. Olemme mitanneet vyötärön halkaisijan vaatteen ollessa levitettynä tasolle.

Ota keksi! Kyllä. Mekin käytämme evästeitä.